Банер

Правове регулювання часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання

Законом України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу» від 7 лютого 2002 р. запроваджено часткову (до 40%) компенсацію державою вартості техніки і обладнання для агропромислового комплексу, що поставляється сільськогосподарським товаровиробникам і підприємствам харчової та переробної промисловості. У Законі України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» від 21 грудня 2016 р. заплановано виділення коштів на здійснення заходів фінансової підтримки сільгосптоваровиробників, частина яких спрямовується за напрямом «Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва».

 

Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 2017 р. № 130. При цьому визнані такими, що втратили чинність Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання коштів державного бюджету, що спрямовуються на часткову компенсацію вартості складної сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва» від 28 липня 2004 р. № 959 та «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості складної сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва» від 28 липня 2010 р. № 647.

Одержувачами бюджетних коштів є юридичні особи та фізичні особи — підприємці, основною діяльністю яких є постачання сільськогосподарських товарів, вироблених ними на власних або орендованих основних засобах, за умови, що питома вага вартості таких сільськогосподарських товарів становить не менше 75% вартості всіх товарів, поставлених такими юридичними та фізичними особами протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно (далі — сільськогосподарські товаровиробники).

Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики. Бюджетні кошти спрямовуються на забезпечення сільськогосподарських товаровиробників вітчизняною технікою та обладнанням для агропромислового комплексу шляхом здійснення часткової компенсації вартості техніки та обладнання, придбаних у виробників та/ або їх дилерів.

Отримання часткової компенсації залежить від ступеня локалізації техніки і обладнання. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу» ступінь локалізації — це питома вага вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей і комплектуючих виробів вітчизняного виробництва у собівартості техніки і обладнання. Технікою і обладнанням для агропромислового комплексу вважаються машини, механізми, обладнання, устаткування, технологічні комплекси та лінії з них, що використовуються в сільськогосподарському виробництві, харчовій та переробній промисловості для проведення робіт з вирощування, збирання, зберігання та переробки сільськогосподарської продукції. До зазначених техніки і обладнання належать: трактори та інші самохідні енергозасоби сільськогосподарського призначення, спеціальні автомобілі сільськогосподарського призначення, самохідні та причіпні комбайни, жниварки і косарки для збирання зернових, кормових та технічних культур, посівна і ґрунтообробна техніка та комбіновані агрегати з неї, машини і обладнання для проведення робіт у тваринництві, птахівництві та кормовиробництві, зрошувальна та поливна техніка для сільськогосподарського виробництва, а також машини, обладнання та лінії з них для харчової і переробної промисловості, що використовуються для зберігання та переробки сільськогосподарської продукції, включаючи її фасування, розлив, пакетування та пакування.

Часткова компенсація надається на техніку та обладнання, ступінь локалізації виробництва яких перевищує 60%, крім тракторів та інших самохідних енергетичних засобів сільськогосподарського призначення, спеціальних автомобілів сільськогосподарського призначення, самохідних та причіпних комбайнів, ступінь локалізації виробництва яких має перевищувати показник, встановлений у Порядку визначення ступеня локалізації виробництва підприємствами вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу вітчизняної техніки і обладнання для агропромислового комплексу, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 травня 2013 р. № 369. Зазначеним Порядком встановлений такий ступінь локалізації: трактори з потужністю двигуна до 89 кВт — 20%; трактори з потужністю двигуна понад 89 кВт — 35%; самохідні обприскувачі — 25%; спеціальні автомобілі сільськогосподарського призначення — 35%; комбайни самохідні — 35%; комбайни причіпні — 35%.

Перелік техніки та обладнання, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів, формується комісією, яка утворюється Мінекономрозвитку. Перелік формується після перевірки комісією ступеня локалізації виробництва техніки та обладнання. До нього включаються техніка та обладнання, що виробляються заводами-виробниками, які є резидентами України не менш як два роки та:

  • питома вага витрат яких на оплату праці (з урахуванням нарахувань на заробітну плату) у складі собівартості виробництва продукції становить не менш як 8%;
  • мають конструкторсько-технологічну документацію та/ або зареєстроване право інтелектуальної власності на техніку та обладнання, відображене в балансі;
  • здійснюють на території України технологічні операції, необхідні для виробництва техніки та обладнання, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку визначення ступеня локалізації виробництва підприємствами вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу вітчизняної техніки і обладнання для агропромислового комплексу та встановлення показників ступеня локалізації виробництва тракторів та інших самохідних енергетичних засобів сільськогосподарського призначення, спеціальних автомобілів сільськогосподарського призначення, самохідних та причіпних комбайнів» від 27 травня 2013 р. № 369;
  • здійснюють гарантійне і після­гарантійне обслуговування техніки та обладнання.
 
Форма заявки та документи, необхідні для включення до переліку, визначаються Мінекономрозвитку.

Мінекономрозвитку розміщує сформований комісією перелік у дводенний строк на офіційному веб-сайті Міністерства та надсилає його до Мінагрополітики. У переліку зазначається: найменування завода-виробника та/ або його дилера; вид і марка техніки та обладнання; довідкова вартість техніки та обладнання. Мінагрополітики у дводенний строк після надходження переліку розміщує його на офіційному веб-сайті Міністерства.

Часткова компенсація надається сільськогосподарським товаровиробникам на безповоротній основі у розмірі 20% вартості техніки та обладнання (без урахування податку на додану вартість), зазначеної в акті приймання-передачі та інших документах, що підтверджують оплату через державний банк і придбання до 1 грудня поточного року техніки та обладнання. Вартість техніки та обладнання, придбаних після 1 грудня поточного року, підлягає частковій компенсації за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті на наступний рік.

Часткова компенсація не надається сільськогосподарським товаровиробникам, стосовно яких порушено справу про банкрутство та/ або яких визнано банкрутами та/ або які перебувають на стадії ліквідації, а також тим, що мають прострочену більше ніж шість місяців заборгованість перед державним бюджетом, Пенсійним фондом України та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування, що підтверджується відповідними органами ДФС.

У разі встановлення контролюючими органами факту незаконного отримання бюджетних коштів, кошти у сумі, що незаконно отримано, протягом місяця повертаються до державного бюджету, крім цього, часткова компенсація не надається протягом трьох наступних бюджетних періодів.

Для отримання часткової компенсації сільськогосподарські товаровиробники подають до державного банку заявки та підтвердні документи щодо придбання техніки та обладнання, а саме: копію платіжного доручення; акт приймання-передачі техніки та обладнання; свідоцтво про державну реєстрацію техніки (якщо техніка підлягає обов’язковій державній реєстрації). Форма заявки для отримання часткової компенсації визначається Мінагрополітики.

Мінагрополітики на підставі наданої державними банками інформації про повне найменування, код згідно з ЄДРПОУ сільськогосподарського товаровиробника, вид і марку техніки та обладнання, вартість їх придбання, суму коштів, що підлягає частковій компенсації, формує реєстр сільськогосподарських товаровиробників, які придбали техніку та обладнання, та подає його Мінекономрозвитку.

Мінагрополітики у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру перераховує бюджетні кошти державному банку, який в одноденний строк перераховує їх на поточні рахунки сільськогосподарських товаровиробників пропорційно визначеним у реєстрі сумам. У разі недостатності коштів, передбачених у поточному бюджетному періоді, компенсація виплачується за рахунок коштів, передбачених на наступний період у межах бюджетного року.

Операції, пов’язані з використанням бюджетних коштів, здійснюються відповідно до Порядку обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету, затвердженого в установленому законодавством порядку.

Складення і подання фінансової та бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.

Законодавством передбачено, що техніка та обладнання, придбані сільськогосподарськими товаровиробниками з частковою компенсацією вартості, протягом трьох років не підлягають відчуженню та використовуються за призначенням. У разі порушення зазначеної вимоги сільськогосподарський товаровиробник повертає отримані бюджетні кошти і позбавляється протягом трьох років від дати виявлення такого порушення права на отримання часткової компенсації вартості техніки та обладнання.

Т. О. КОВАЛЕНКОдоктор юридичних наук, професор
Київського національного університету імені Тараса Шевченка
   

Опубліковано в журналі

№10(353) травень 2017

Cхожі статті

Зміна цільового призначення земельної ділянки: особливості правового регулювання
Насінництво під контролем
Фермерські господарства: правове регулювання відновлення платоспроможності та банкрутства
Державна фінансова підтримка АПК через здешевлення кредитів
Порядок оформлення спадщини у сільських населених пунктах спрощено
Риба з паспортом
Правове регулювання присвоєння кадастрового номера земельній ділянці